الثلاثاء، سبتمبر 02، 2008

بدرية السيد طلعت فوق السطوح التحليل وتحليل التحليل "قلبتها معمل شكلي"

من البداية انا مش بسمع شعبي

قولي يا بدارة

يا حلو قوللي علي طبعك وانا امشي عليه
الحب بدعة ونار والعة وانا امشي عليه
علمني طبعك اطاوعك يا مني عيني
واوصف طريق الهوا ليا وانا امشي عليه
طلعت فوق السطوح انده علي طيري
لقيت طيري بيشرب من قني غيري
زعقت من عزم ما بي وقلت يا طيري
قليلي زمانك مضي دور علي غيري


بدرية السيد بنت الاسكندرية
كلمات بسيطة لمعاني كثيرة
ففي البداية تحاول الوصول مع المحبوب لاقصي درجات التبعية
والتمادي في التوسل والطلب في الحب
والانتقال فجاة للغدر
وتصوير الحبيب بالطير الشارد
بل بالطير الذي غادر عشه باحثا عن عش اخر

والله كلام جميل وطلعت بعرف أحلل
انا مابحبش الشعبي قوي
بس الاغاني القديمة ليها معني
وقليل من الجديد برضه ليه معني
بس الاغنية دي علي الاخص سمعتها وانا صغير
مش فاكر المناسبة لاني علي الرغم اني كنت ساكن في منطقة متوسطة
كنت انا وعائلتي قليلي الاختلاط بالمنطقة والجيران
يعني انا مثلا قضيت هناك مايزيد عن 17 سنة وماليش اي اصحاب هناك
بس الاغنية دي كل مابسمعها بفتكر بيتنا القديم
ممكن علشان كان فيه جمبنا واحد مربي حمام
وكنت اطلع علي السطوح "بس ماكنتش بنده علي طيري"
كنت اشوفه وهو بيطير الحمام ويرجع يصفر لهم ويشاور بالعلم وتلاقيهم راجعوا
كانهم اتفقوا علي الاشارة

نرجع للغنيوة
بحس وانا بسمعها بكل معانيها
ممكن علشان انا مريت بتجربة شبيهة بالكلام دة
بس حقيقي برجع واقول احلي كلام الكلام اللي بيطلع منغير حساب
يعني منغير مانقعد نفكر حنقول ايه وازاي وليه ومين اللي حيكون سامعنا وياتري حنتفهم صح


وإلي اللقاء مع كلام غريب آخر

ليست هناك تعليقات: